Tadashi Kawamata

Tadashi Kawamata é um surpreendente artista japonês, nascido em 1953 na cidade de Hokkaido. Divide actualmente o seu tempo entre Paris e Tóquio.

A sua expressão artística assenta na criação de instalações, de grandes proporções, base arquitectónica e elaborada técnica construtiva, feitas em madeira.

A forma varia entre extensões (ou excrescências)  de edifícios, pontes pedonais, cabanas gigantes. A madeira utilizada tem (ou teve), regra geral, uma forma e utilização perceptível: cadeiras, caixotes de transporte de fruta, estantes de livros.

Kawamata reclama para o seu trabalho mais do que a expressão artística. Remete-a, tambem, para conceitos históricos, sociológicos e socio-económicos.

Cada um que julgue por si !

Since his first exhibition in 1977, Kawamata has worked and exhibited in Japan and all over the world: the Venice Bienniale in 1982, Documenta 8 in 1982, the Sao Paulo International Biennial in 1987, Favela in Houston, Landscape, Bayou Riverside, Houston in 1991, the Bienniale d’Art Contemporain de Lyon in 1993, the 50th Anniversary of the United Nations, Geneva in 1995, Le Passage Des Chaises, Festival d’Automne at the Saint Louis of Salpetriere Chapel, Paris in 1997, Tokyo Project: New Housing Plan, Tokyo in 1998, the 4th Shanghai Biennial in 2002, Detour et Des Tours , Le Creux d’Enfer, Thiers et Le Château Des Adhemar, Montelimar in 2005, and the Cathédrale Des Chaises, the Expérience Pommery #4, Reims in 2007.

Today he is an important artist and indispensable presence within a growing trend in art to value the production process and participation in society and history. Kawamata’s work transcens the art context and extends to fields such as architecture and city planning, history, sociology, everyday communication, and even medical treatment.

Tadashi Kawamata produces installations in situ constructed in wood: these ephemeral constructions take the form of foot bridges, covered or not, towers, or gigantic huts. With the intention of linking the workspaces, he creates a link between the past and the present, the exterior and the interior. His work is not limited to an architectural study: it is concerned with the social context in which it is presented.

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